OFERTA DLA PRZEDSZKOLA -> SPRAWDŹ
W tzw. okresie szkolnym najbardziej istotne znaczenie ma pracowitość. Dzięki odkrywaniu mocnych stron dziecka, nabiera ono przekonania, że jest osobą kompetentną, a zdobytą wiedzę chce stosować w życiu. Porównywanie, krytykowanie, obrażanie oraz ograniczanie eksplorowania świata m.in. nadmiernym dostępem do elektroniki niesie duże ryzyko wykształcenia postawy niższości. Jest to widoczne w niskim poczuciu własnej wartości u starszych dzieci, nastolatków i dorosłych.
Dziecko w wieku szkolnym chce zdobywać wiedzę, chce się uczyć nowych informacji, chce odkrywać to, o czym nie miało nigdy pojęcia. Jednak przede wszystkim dziecko chce stosować wiedzę w praktyce. Dopiero wtedy wzmacnia się w nim poczucie sprawczości, a także zdolność (a w przyszłości chęć) do pracy.
Pragnąc rozwijać to co najlepsze w dziecku w wieku szkolnym, zajęcia dla tej grupy wiekowej są tak przygotowane, aby rozwijać wszystkie kompetencje kształtujące się w wieku szkolnym:
- zabawy integracyjne na świeżym powietrzu (współpraca, współodpowiedzialność, tworzenie więzi)
- prace ogrodowe, nauka przyrody oraz istotność troski o nasz ekosystem
- pielęgnowanie warzyw, naturalne nawozy, zbieranie darów natury, nauka przygotowania posiłków z warzyw – musy, sałatki, kremy, soki (nauka przez zabawę).
- tory przeszkód, wyścigi w workach, przeciąganie liny (rywalizacja, prawidłowe przeżywanie sukcesów i porażek, treningi zastępowania agresji, wygaszanie zachowań niepożądanych)
- prace manualne i twórcze: bukiety, świeczki zapachowe, mydełka, witraże, obserwowanie natury (trening ręki, motoryka mała, rozbudzanie wyobraźni, nauka chemii w naturze)
- przygody leśne niczym Robinson Crusoe: budowanie szałasu, indiańskie zabawy, przygotowywanie ogniska (rozwijanie wyobraźni, oderwanie uwagi od atrakcyjnych gier komputerowych, realne przeżywanie ciekawości, przygody, niepokoju, satysfakcji)
- edukacja przez doświadczenie: praca z drewnem, pierwsza pomoc, młynkowanie zboża
- ogniska i grille
- integracja sensoryczna na łące, ścieżki sensoryczne, równoważnie, bujaki, zapachy, struktury i odgłosy natury
- dyskusje, pogadanki tematyczne i terapeutyczne, wzmacnianie mocnych stron, stwarzanie okazji do przeżywania sukcesów, rozwijanie zdolności do przewodzenia grupą w duchu empatii
Oferta zajęć integracyjnych dla uczniów szkół podstawowych:
W maju odwiedziliśmy wraz z uczniami ośrodek terapeutyczny ,,Razem w górę”, który znajduje się w Ciućkowie. Na miejscu czekało na nas moc atrakcji. Najpierw uczniowie wzięli udział w zajęciach integracyjnych z psychologiem, które były nie tylko możliwością do wspólnej integracji i działania poprzez współpracę, ale uświadomieniem sobie jak każdy człowiek jest ważny i ile może zrobić dla drugiego. Następnie uczniowie ruszyli na leśną przygodę, gdzie czekał na nich zjazd na tyrolce, tor przeszkód oraz strefa relaksu na hamakach. Dla każdego cos przyjemnego. Po wszystkich atrakcjach przyszedł czas na odpoczynek i posilenie się przy ognisku. Idealne miejsce na naukę, zabawę, odkrywanie siebie i relaks zarówno dla małych jak i tych trochę większych.
— P. Karolina, nauczyciel języka polskiego w SP w Wyszogrodzie
Zarówno uczniowie jak i ja byliśmy pod ogromnym wrażeniem po zajęciach i miejscu w którym się odbyły. W naszej grupie miejsce I to zabawy w lesie. Dla niektórych to był moment przezwyciężenia swoich lęków. Zauważyłam , że uczniowie , którzy na co dzień często byli z boku grupy tylko obserwowali nic nie dając od siebie, podczas zajęć świetnie współpracowali na sukces całej grupy. Natomiast Ci , którzy zawsze chcieli być zauważeni nie wychylali się tylko zgodnie współpracowali. Uważam , że uczniowie zrozumieli, że wspólnie można więcej, trzeba uważnie słuchać kto coś mówi do nas i dać szansę wypowiedzieć się innym. Rodzaj zabaw i zajęć jakie Pani przygotowała dla uczniów były ciekawe, zabawne, inspirujące do wspólnego działania. Dziękuję bardzo , że mieliśmy okazję na wspólne spotkanie .
— p. Marlena, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w SP w Małej Wsi
Dzień spędzony na zajęciach w Ciućkowie dla dzieci i młodzieży naszej szkoły był istotnym elementem wychowawczym i integracyjnym. Grupowe zabawy były sprawdzianem zdrowej rywalizacji, poprawnej komunikacji w atmosferze szacunku i zrozumienia a także współpracy. Zajęcia dały możliwość budowania dobrej relacji miedzy rówieśnikami. Rolą przeprowadzonych zabaw było przede wszystkim nawiązywanie więzi między dziećmi, stworzenie atmosfery zaufania, wytworzenie u dzieci poczucia przynależności do grupy a także wzmocnienie poczucia własnej wartości. Nie bez znaczenia okazała się aura w której zajęcia były przeprowadzone, kontakt z naturą był cudownym czasem aktywności. Mamy nadzieje, ze będziemy mogli ponowić zajęcia w nadchodzącym roku szkolnym.
— P. Aleksandra, nauczyciel języka polskiego w SP w Wyszogrodzie