Programy profilaktyczne

Obecnie realizuję dwa programy profilaktyczne:

  • Dobry krok – dla uczniów klas IV-VI
  • Krok wstecz – dla uczniów klas VII-VIII oraz uczniów szkół ponadpodstawowych

Są to programy z zakresu profilaktyki uzależnień oraz profilaktyki zaburzeń psychicznych. Mogą być one finansowe ze środków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Kilka słów opisujących program:

Młodość jest niesamowicie istotnym i ważnym okresem w życiu każdego człowieka. Od tego jak poradzi on sobie z danym kryzysem rozwojowym zależy wiele późniejszych decyzji, zachowań i działań jakie będzie podejmował:

  • Nieprawidłowe rozwiązanie kryzysu pracowitości (7-12 r.ż.) owocuje poczuciem niższości oraz niskiej samooceny. To z kolei jest przyczyną wielu kolejnych trudności w relacji z samym sobą oraz z drugim człowiekiem. Brak wiary we własne możliwości, nieznajomość zasobów i mocnych stron utrudnia rozwój kolejnych kluczowych umiejętności jak np. odpowiedzialność czy samodyscyplina.
  • Nieprawidłowe rozwiązanie kryzysu tożsamości (13-20 r.ż.) owocuje poczuciem niepewności swojej roli w życiu. To z kolei jest przyczyną wielu kolejnych trudności w relacji z samym sobą oraz z drugim człowiekiem. Brak odpowiedzi na pytania rozwojowe (Kim jestem? Skąd pochodzę? Dokąd zmierzam?) utrudniają prawidłowe wejście w role społeczne. Zagubienie i brak zrozumienia dla samego siebie powoduje trudność w wyrażaniu uczuć i potrzeb. Nieznajomość własnych granic rozwija w młodym człowieku uległość zamiast prawidłowej asertywności.

Prowadząc działania profilaktyczne nie wystarczy poinformować dzieci i młodzież czym jest uzależnienie, po czym je rozpoznać oraz dlaczego jest ono tak niebezpieczne. Osoba uzależniona nie ma intencji uzależnienia się. Stosując bardzo destrukcyjną strategię, zaspokaja różne, ważne potrzeby, których nie potrafi zaspokoić w żaden inny sposób. Zarówno w terapii uzależnień, jak również w profilaktyce uzależnień skuteczność podejmowanych działań terapeutycznych zależy w dużej mierze od poczucia własnej wartości danej osoby, od jej samoświadomości, od umiejętności nazywania swoich uczuć i potrzeb oraz od brania odpowiedzialności za własne słowa i decyzje.

Program profilaktyczny ,,Dobry Krok” oraz ,,Krok Wstecz” to wyjątkowo indywidualna wędrówka w głąb siebie przez każdego ucznia. Jej cele to:

  • odkrycie tego, co może kiedyś stać się otwartą furtką dla uzależnień,
  • obdarowanie ucznia narzędziami do rozwijania samoświadomości,
  • pomoc we wzięciu odpowiedzialności za własne uczucia i decyzje.

Realizacja programu profilaktycznego prowadzona jest według metod bazujących na porozumieniu bez przemocy, na założeniach trzeciej fali terapii behawioralno poznawczej – szczególnie na terapii akceptacji i zaangażowania (ACT), porozumieniu bez przemocy (NVC) oraz terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach (TSR).